علل وجود نویز در تصاویر دوربین مداربسته و روش رفع آنها

نوشته شده توسط پویا رجایی آذرخوارانی در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

در ابتدا بهتر است بدانیم تعریف نویز چیست ؟ عموما به سیگنال‌هایی گفته می‌شود که به‌طور ناخواسته به وجود می‌آیند و باعث اختلال در تصاویر می‌شوند.

نویز‌ها در سیستم‌های دوربین مداربسته به دو دسته نیز الکترونیکی و مغناطیسی تکی و مغناطیسی ت

۱. نویزهای الکترونیکی : شبیه به نقاط بسیار ریز رنگی در تصویر مشاهده می شوند که دلیل آن تقویت بیش از حد سیگنال تصویر در نور کم است .

۲. نویزهای الکترومغناطیسی: که به صورت خطوط یا موج در تصویر مشاهده می شوند که بعضی وقت ها در طول صفحه دوربین هم حرکت می کنند که دلیل بوجود آمدن این نویزها ، تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی دوربین یا افت شدید سیگنال تصویر در طول انتقال می باشد.

پس انواع نویز را شناختیم و متوجه شدیم که نویزها میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که با هم به مرور این دلایل و روش رفع آنها می پردازیم :

در اولین مرحله شما باید از صحت اتصال کانکتور های (BNC/DC) خود اطمینان حاصل کنید چون گاها به دلیل عدم اتصال صحیح تصویر شما نویز میگیرد. ( برای این کار بهتر است به وسیله تستر مخصوص از صحت اتصال مطمئن شوید )

در مرحله دوم به سراغ منبع تغذیه بروید و با جایگزین کردن منبع تغذیه جدید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. ( گاهی اوقات وقتی منبع تغذیه را به وسیله مولتی متر چک میکنیم ولتاژ صحیح را نشان میدهد ولی در عمل درست کار نمیکند که به علت نامرغوب بودن جنس آن است و این می تواند ما را به خطا بیندازد پس بهتر است که آن را جایگزین کنیم ) در مرحله سوم از کیفیت جنس کابل اطمینان حاصل کنید چون در صورت استفاده کابل نامرغوب با مشکل نویز در تصاویر روبه رو میشوید .

در مرحله چهارم مطمئن شوید که کابل تصویر شما از کنار برق فشار قوی رد نشده باشد . برای مثال محیط های مانند آسانسورها و بالابرها در هنگام رفت آمد محیط مغناطیسی ایجاد میکنند که باعث ایجاد نویز به روی تصاویر میشود . در این شرایط بهتر است که مسیر عبور کابل تصویر را تغییر دهید ولی اگر امکان تغییر مسیر عبور کابل برای شما میسر نیست بهتر است که از کابلهای با شیلد بالاتر و فویل بیشتر استفاده کنید . در مرحله پنجم مطمئن شوید که دوربینها به روی فلز نصب نشده باشد (اگر مجبور به نصب به روی فلز هستید از عایقهای فایبرگلاس یا چوب در زیر پایه دوربین استفاده کنید) و یا دستگاه به فلز متصل نباشد و بهترین راه این است که ارت دستگاه را وصل کنید . در مرحله ششم توجه داشته باشید که مسافت کابل کشی بیشتر از حد مجاز نباشد . ( در دوربین های آنالوگ بسته به نوع دوربین این فاصله مجاز تا یک کیلومتر متغیر است. )

و در آخر وجود رطوبت در هوا در مناطق گرمسیر هم میتواند باعث ایجاد نویز به روی تصاویر گردد .

پویا رجایی آذرخوارانی۱۳۹۸/۱۱/۲۰

کارشناس فنی تجهیزات نظارتی و امنیتی با بیش از 10 سال سابقه درخشان در طراحی پروژه‌ها دارد. پویا بر اجرای پروژه‌های آوان‌یار نظارت می‌کند و تضمین کیفیت در اجرا بر عهده اوست.

طراحی، اجرا و خدمات ، شبکه، دوربین مدار بسته و دزدگیر اماکن در خانه، محل کار و سازمان شما در شیراز، استان فارس، ایران


۰۷۱-۹۱۰۰۲۲۰۳
۰۹۹۰-۳۳۳۷۵۰۵
info@avanyar.ir

تمامی حقوق مادی و معنوی به آوان‌یار تعلق دارد.