سرور (server)

نوشته شده توسط پویا رجایی آذرخوارانی در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۸

سرور (Server) چیست؟ سرور به کامپیوتری گفته می شود که بقیه کامپیوترها از آن فرمان می گیرند.پشتیبانی شبکه و سرور امر مهمی است که باید برای سازمان ها و ارگان ها مهیا شود. موضوع مهم این است یک سرور برای متمایز شدن از سرورهای دیگر لازم است نام مخصوص به خود را داشته باشد درست مانند دنیای واقعی که هر فرد نام مخصوص به خود را دارد. لذا به این خصیصه سرورها، اصطلاحا، nameserver گفته می شود.

ویژگی عام سرور این است که این کامپیوتری است همیشه در حالت آماده به کار و روشن است همچنین آماده دریافت درخواست از کامپیوتری دیگر و پاسخ به آن در خواست است. هدف از بکارگیری سرور به اشتراک گذاشتن منابع سخت افزاری و نرم افزاری به دیگر سیستم های متصل (client) هاست که به این سیستم client-server گفته می شود. اگر این دسترسی تحت شبکه داخلی باشد به آن سرور تحت شبکه گفته می شود و به این معنا خواهد بود که تمامی سیستم ها از سرور فرمان می گیرند.

اصطلاحات سرور و شبکه کامپیوتری Server : کامپیوتری که به سایر کامپیوترها (client) سرویس می دهد. (سرویس دهنده)

Client : کامپیوتری که از Server سرویس دهنده ها یا server سرویس می گیرد. (سرویس گیرنده)

انواع سیستم عامل سرور ها سیستم عامل لینوکس : این سیستم عامل تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS ، Fedora Core و Debian را در بر می گیرد.

ویندوز : همان سیستم عامل ویندوز که تمامی ورژن های مختلف ویندوز مانند windows 7, 8, 10 و windows server را شامل می شود .

مجازی ساز : نرم افزارهای مجازی ساز مانند Vmware ESXI و Hyper-V را دربر می گیرد.

انواع سرور شبکه کامپیوتری Web server نرم افزار یا سخت افزاری که امکان دسترسی به محتویات را از طریق نت می دهد. این نوع سرورها مخصوص سرویس های میزبانی وب سایت است و با استفاده از سرویس های خاص ارتباط بین کاربران و ادری های شبکه اینترنت را فراهم می کند و در راه اندازی سایت تاثیر زیادی دارد.

Standalone server نوعی از سرور است که زیر شاخه و زیر ساخت شبکه های بزرگتر به حساب نمی آید. در واقع این سرور بدون وابستگی به یک منبع خارجی به زیر مجموعه های خود خدمات ارائه می دهند.

Name server سروری است که پروتکل name-service را پیاده سازی می کند.

Printer server دستگاه یا کامپیوتری که از طریق شبکه به یک یا چند پرینتر و تعدادی کلاینت متصل شده است. سپس بعد از دریافت فرمان پرینت از کلاینت ها آن را به پرینتر مناسب تر منتقل خواهد کرد. Fax Server دقیقا مشابه این سرور است که تفاوت آن ارتباط بین دستگاه های فکس بجای پرینتر است.

Proxy server سروری که نقش واسط بین کلاینت و سرور را دارد. وقتی کاربر قصد داشته باشد اطلاعاتی مانند فایل، صفحات وب و سایر منابع را از سرور دریافت ابتدا به proxy server متصل می شود. در حقیقت این سرور به عنوان رابط بین کلاینت و سرور قرار خواهد گرفت. در واقع یک سرور در مسیر سرور اصلی می باشد که اطلاعاتی دریافت و پس از بررسی به مقصد می فرستند

Sound server سروری که دسترسی و استفاده از ابزارهای صوتی همچون کارت صدا را مدیریت خواهد کرد.

Application server سیستمی که یک سری از برنامه های نرم افزاری خاص را ارائه می دهد و کاربران از روی کامپیوتر خود قادر خواهند بود به نرم افزارها دسترسی داشته باشند.

Database server به برنامه کامپیوتری گفته می شود که خدمات دیتابیس را به سایر سیستم ها یا برنامه ها ارائه می دهد. که به آن مدل client server گفته می شود. این نوع سیستم ها بیشتر در سازمانها و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع سرور تمام کاربران از سرور و دیتابیس آن استفاده می کنند. در نتیجه اطلاعات نیز به صورت یکپارچه و متمرکز ذخیره سازی و پردازش می گردد.

Fax server سیستمی است که در یک سرور شبکه محلی (LAN) نصب شده و به کاربرانی که به شبکه متصل هستند امکان ارسال و دریافت فکس را می دهد.

File server یک نرم افزار یا یک سیستم سخت افزاری به همراه نرم افزار است که فایل ها را ذخیره کرده و آن ها را از طریق شبکه با سایر کلاینت ها برای خواندن و نوشتن به اشتراک می گذارد. این نوع سرور یکی از پایه ای ترین انواع سرور و یا ساده ترین نوع آن ها می باشد. فایل های مورد نیاز یک مجموعه شبکه بر روی سرور قرار می گیرد و کاربران مختلف از کامپیوتر های مختلف می‌توانند به فایل ها دسترسی داشته باشند که امکان محدود کردن دسترسی ها برای هر کاربر به صورت ویژه نیز وجود دارد.

Game server کاربران بازی‌های کامپیوتری می‌توانند بااتصال به این سرور به‌صورت آنلاین به انجام بازی‌های گروهی بپردازند. این نوع از سرور درواقع گونه‌ای از Application Server می‌باشد با این تفاوت که کاربری آن تنها برای بازی هست. به این شیوه که بازی بر روی سرور نصب و میزبانی می‌گردد و افراد و کاربران متصل به آن شبکه می‌توانند با برقراری ارتباط با سرور بر روی کامپیوتر خود از بازی استفاده کنند که استفاده آن در واقع برای بازی‌هایی می‌باشد که به‌صورت گروهی یا به عبارتی Multiplayer هستند.

Home server سروری برای منازل مسکونی است که از طریق یک شبکه خانگی و اینترنت به سایر دستگاه‌های داخل خانه خدمات ارائه می‌دهد.

Media Server این نوع از سرور مربوط به اشتراک سرویس‌های چندرسانه‌ای یا همان Media می‌باشد که برای مثال یک ویدیو یا فایل صوتی بر روی سرور قرار می‌گیرد و کاربران می‌توانند بدون نیاز به دانلود فایل آن را بر روی کامپیوتر خود مشاهده کنند.

Communication Server این سرور برای فراهم آوردن سرویس‌های ارتباطی راه‌اندازی می‌گردد که هر کاربر و یا کامپیوتر به‌عنوان یک end point می‌توانند بااتصال به سروری که برای این منظور راه‌اندازی شده است با دیگر کاربران در ارتباط باشد و متن‌ها موارد مورد نیاز را به کاربر یا end point مقابل خود ارسال کند که میزان دسترسی‌ها و ارتباطات هر فرد با افراد دیگر نیز توسط سرویس‌های امنیتی کنترل می‌گردد.

Computing Server این سرور برای انجام پردازش و محاسبه استفاده می‌گردد، به این صورت که در زمانی که پردازنده‌های یک کامپیوتر برای پروسه یا کاربری خاصی کافی نمی‌باشند، می‌توان با اتصال این کامپیوتر به یک سرور دیگر از پردازنده‌های سرور نیز در کنار پردازنده‌های کامپیوتر کاربرد استفاده نمود.

Mail Server این سرور برای کاربری ارسال ایمیل استفاده می‌گردد، به این صورت که بر روی سرور یک سرویس ارسال ایمیل یا WebMail قرار می‌گیرد و خدمات و تراکنش‌های ارسال ایمیل از طریق آن سرور انجام می‌گردد.

منابع : https://www.itperfection.ir

پویا رجایی آذرخوارانی۱۳۹۸/۸/۳

کارشناس فنی تجهیزات نظارتی و امنیتی با بیش از 10 سال سابقه درخشان در طراحی پروژه‌ها دارد. پویا بر اجرای پروژه‌های آوان‌یار نظارت می‌کند و تضمین کیفیت در اجرا بر عهده اوست.

طراحی، اجرا و خدمات ، شبکه، دوربین مدار بسته و دزدگیر اماکن در خانه، محل کار و سازمان شما در شیراز، استان فارس، ایران


۰۷۱-۹۱۰۰۲۲۰۳
۰۹۹۰-۳۳۳۷۵۰۵
info@avanyar.ir

تمامی حقوق مادی و معنوی به آوان‌یار تعلق دارد.