مقایسه تلفن‌های تحت شبکه (VoIP) و سانترال (Central)

نوشته شده توسط مونا خواجه عبداللهی در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۹

از تیم‌های کوچک و چابک، تا سازمان‌ها و ارگان‌هایی که با چند هزار نیروی متخصص به پیش می‌روند، ارتباط موثر نقش کلیدی ایفا می‌کند. ابزار‌های متفاوتی برای ارتباط بر بستر اینترنت عرضه شده‌اند که از مهمترین آن‌ها به ویپ (VoIP) و سانترال (Central) می‌توان اشاره کرد. در این مقاله ویپ و سانترال را به شما معرفی می‌کنیم و به مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

دستگاه سانترال

ارتباط میان کارکنان یک سازمان و همچنین اهمیت ارتباط میان کارکنان یک شرکت با مشتریان باعث افزایش مکالمات تلفنی و همچنین احساس نیاز بیشتر به خطوط تلفن شده که نتیجه آن افزایش هزینه ها است. اما سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از تکنولوژی سانترال توانستند خطوط تلفن خود را بهتر مدیریت کنند.

سانترال چیست؟

دستگاه سانترال یک مرکز مخابراتی است که با پشتیبانی از خطوط شهری به کاربران اجازه می‌دهد که بتوانند تماس برقرار کنند و از خطوط شهری استفاده کنند. برای مثال فرض کنید شرکتی پنج کارمند و تنها دو خط تلفن دارد پس این شرکت به دو صورت می‌تواند از این دو خط تلفن استفاده کند

الف) روش قدیمی

در این روش دو خط تلفن را به دو تلفن وصل می‌کنیم و هر پنج کارمند از این دو خط استفاده می‌کنند فارغ از هرگونه توجه به اینکه تماس دریافتی واقعاً با کدام یک از این کارمندان کار دارد

ب) روش جدید (سانترال)

دستگاه سانترال به ما امکان می‌دهد که وقتی این دو خط در این مجموعه وجود دارد خطوط را بین هم انتقال بدهیم و هر پنج نفر با یک گوشی تلفن بر روی میز خود از این دو خط استفاده کنند و در صورت تماس دریافتی این خط را به هر پنج نفر وصل کنیم.

دسته بندی دستگاه های سانترال

دستگاه های سانترال (pbx) را می‌توان بر دو اساس تقسیم بندی کرد:

الف) بر اساس ظرفیت: ۱-سانترال کم ظرفیت و ۲-سانترال پر ظرفیت ب) بر اساس کارکرد: ۱-سانترال تحت شبکه و ۲-سانترال آنالوگ

دسته بندی دستگاه های سانترال بر اساس ظرفیت دسته بندی دستگاه های سانترال بر اساس ظرفیت به شرکتها کمک میکند تا بر اساس اینکه شرکت کوچک است یا بزرگ ،تصمیم بگیرند از کدام سانترال استفاده کنند. الف)سانترال کم ظرفیت : این سانترال که متناسب با شرکت های کوچک است به دو دسته تقسیم می‌شود

دسته اول امکان اتصال به سه خط شهری و دسته دوم شش خط شهری را دارد و دسته اول هشت و دسته دوم شانزده خط داخلی را پشتیبانی میکند. این دسته بندی به شرکت های کوچک پیشنهاد میدهد با سه خط شهری شروع کنند و در صورت افزایش ظرفیت به وسیله کارت توسعه‌دهنده ، دستگاه سانترال خود را به شش خط شهری ارتفاع دهند.

ب) سانترال پر ظرفیت : این سانترال متناسب با شرکت های بزرگ است . حداقل خطوط تلفنی ورودی به سانترال پر ظرفیت 96 و حداکثر 640 است.

اثرات مثبت سانترال

۱- تلفن گویا

برای مثال شرکتی که دارای بخش های گوناگون مانند بخش خرید ،بخش فروش ، خدمات پس از فروش، مدیریت و … است،با استفاده از منشی تلفن می‌تواند تعیین کند تماس گیرنده با شماره گیری یک کد مشخص به بخش مورد نظر وصل شوند

۲-کاهش هزینه ها: با توجه به مثال قبل همین که در ابتدا مشتریان با یک کد مشخص میکنند با کدام بخش تماس بگیرند از ایجاد هرگونه تماس اضافی جلوگیری شده و در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود

۳- ضبط تماس‌ها

۴- نظارت بهتر خطوط

چرا نیاز به سانترال کم شد؟

با گذر زمان و احساس نیاز به یک سیستم سانترال پیشرفته تر به این صورت که بتوان ارتباط از طریق اینترنت در فواصل دور را حفظ کرد و نیاز به یک سیستم کم هزینه تر با یک نصب و راه اندازی ساده و … ،سبب استفاده از VOIP بجای سانترال های قدیمی شد. ویپ voip چیست؟ ویپ (VOIP OR VOICE OVER IP) همان سیستم سانترال قدیمی با این تفاوت که مرکز تلفنی ویپ مبتنی بر IP است. پس به جای استفاده از شبکه تلفنی قدیمی که از سیم‌های مسی قدیمی و دفاتر مرکزی ، حالا ارتباط تلفنی به طور کلی به شبکه منتقل شده است. ویپ وظیفه هدایت گفت و گوهای تلفنی از طریق یک تلفن روی یک کابل شبکه به درون شبکه و سپس به سمت اینترنت دارد. پس وقتی که ما یک تماس تلفنی برقرار میکنیم گفت و گو روی شبکه هدایت میشود.

ویژگی‌های مهم ویپ چیست؟

۱- یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویپ نسبت به سانترال کاهش هزینه‌ها نسبت به سانترال است. شما زمانی که از سیستم ویپ استفاده میکنید میتوانید برای ارتباط بین شعبتان در نقاط مختلف کشور و حتی نقاط مختلف دنیا تماس خود را از طریق اینترنت انجام دهید. برای مثال اگر شما در شیراز هستید و همکارتان در تهران،وقتی میخواهید با همکارتان تماس بگیرید دیگر نیازی نیست که از خطوط تلفن استفاده کنید و با 021 و… تماس بگیرید. شما میتوانید با شماره گیری کد مثلاً 200 با همکارتان تماس بگیرید و یک تماس کاملاً رایگان داشته باشید.

۲- یکی دیگر از ویژگی‌های ویپ توسعه پذیری و جا به جایی آسان است زیرا شما در مراکز تلفنی ویپ و گوشی های تلفن ویپ نیازی به سیم کشی تلفن ندارید و شما میتوانید از همان کابل های شبکه که برای سیستم‌های کامپیوتری استفاده کرده‌اید تلفن ویپ را هم وارد مدار کنید و از آن استفاده کنید.

۳- شما میتوانید تمام ویژگی‌های ذکر شده را بر روی تلفن همراه خود داشته باشید تا در صورتی که در شرکت یا دفتر کارتان حضور ندارید هیچ تماسی را از دست ندهید.

۴- از دیگر ویژگی‌های ویپ سیستم گزارش گیری و ضبط کلیه تماس ها و مکالمات است

۵- از دیگر مزایای ویپ مدیریت کردن تماس ها است و شما میتوانید در سیستم ویپ صف تشکیل دهید. برای مثال زمانی که سه نفر همزمان با یک شرکت تماس میگیرند و با یک فرد خاص کار دارند ،پس از پایان مکالمه هر نفر ،تماس نفر بعدی راه اندازی می شود.

۶- شما میتوانید شماره تلفن یک سری مشتری ویژه خود را ثبت کرده و برای مثال به سیستم بفهمانید که وقتی این افراد با شرکت تماس میگیرند روی تلفن گویا نروند و مستقیم به فرد خاصی وصل شوند.

۷- از دیگر مزایای ویپ قابلیت تشکیل کنفرانس های صوتی و تصویری است.

۸- شما میتوانید تماس های صوتی اتوماتیک با مشتری هایتان داشته باشید به طور مثال شما میتوانید در ایام عید یک پیام را ضبط کنید و به مرکز تلفن ویپ دستور دهید با این شماره ها تماس بگیرد و به صورت اتوماتیک این پیام را برایشان پخش کنید.

دلایل برتری VOIP نسبت به سانترال چیست؟

۱- نصب و راه اندازی ساده

۲- امکان گزارش گیری از مکالمات

۳- کاهش چشم گیر هزینه‌ها با استفاده از خدمات ویپ

۴- ویژگی صف انتظار

۵- عدم نیاز به سیم کشی اختصاصی برای شبکه

۶ -پشتیبانی از ویژگی IVR

۷- ارائه تعداد بالایی شماره تلفن داخلی

۸- توسعه پذیری

۹- عدم محدودیت در بکارگیری یک برند خاص

۱۰- افزایش بازدهی و ارتقاء کیفیت خدمات به مشتری

۱۱- مکان ارتباط از طریق کنفرانس

۱۲- امکانات بیشتر با هزینه کمتر

۱۳- ضبط تمام مکالمات

۱۴- سهولت استفاده از تلفن

اما سوال این است که برتری VoIP چه اهمیتی دارد؟

اهمیت این موضوع این است چه خوشمان بیاید چه خیر، آینده ارتباطات از راه دور به این سمت حرکت می کند. سیم های مسی قدیمی و حتی برخی از مدیوم های دیجیتال دیگر مانند t1 به خاطر هزینه هایشان کنار گذاشته می شوند و این که voip بسیار ارزان تر است.

مونا خواجه عبداللهی ۱۳۹۹/۷/۱۹

رشته تخصصی مونا شبکه است. آوان‌یار با کمک مونا در این رشته به‌روز می‌ماند و یافته‌های جدید را به کار می‌گیرد.

طراحی، اجرا و خدمات ، شبکه، دوربین مدار بسته و دزدگیر اماکن در خانه، محل کار و سازمان شما در شیراز، استان فارس، ایران


۰۷۱-۹۱۰۰۲۲۰۳
۰۹۹۰-۳۳۳۷۵۰۵
info@avanyar.ir

تمامی حقوق مادی و معنوی به آوان‌یار تعلق دارد.