قابلیت های خاص دوربین مداربسته

نوشته شده توسط پویا رجایی آذرخوارانی در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

پیشرفت نرم افزار های تجزیه و تحلیل ویدئویی در سال های اخیر باعث شده است تا مصرف کنندگان با خیل عظیمی از قابلیت های پردازش تصویری در سیستم های نظارتی و امنیتی مداربسته مواجه شوند. دوربین های مدار بسته نسل جدید به گونه ای طراحی شده اند که به صورت هوشمند می توانند داده های دریافتی را به بهترین نحو پردازش نموده و به نحو احسن پاسخگوی نیاز کاربران باشند. هر کدام از این قابلیت ها مناسب برای مکان های مختلف با کاربری های متفاوت می باشند.که در زیر با برخی از آنها آشنا میشویم :

تشخیص عبور از خط (Line Crossing):ابتدا در مکان مورد نظر که می تواند یک نقطه یا یه محوطه بزرگ یا کوچک باشد خط یا خطوط فرضی رسم می شود. قابلیت عبور از خط این امکان را می دهد تا در هنگام عبور سوژه از خط فرضی تعریف شده، عمل ضبط شروع شده و یا آلارم ها به صدا درآیند. دوربین های سری اسمارت امکان پشتیبانی از 4 خط فرضی را دارند. و می توان حساسیت آنها را در محدوده دلخواه (بهترین محدوده 60-80) تنظیم نمود.الگوریتم عملکردی عبور از خط به گونه ای است که می تواند ورود انواع سوژه از منطقه از پیش تعریف شده را تشخیص دهد. همچنین می توان جهت عبور از خط  را به صورت دو طرفه، از چپ به راست و یا راست به چپ تنظیم نمود.کاربرد Line Crossing این ویژگی مناسب برای نظارت بر تردد افراد یا سوژه های مختلف از ورودی و یا خروجی ها در مکان های مختلف است. از این رو از این ویژگی می توان برای نظارت بر فنس ها، دیوارها، پارک ها و … در اماکن مختلف که لزوم نظارت بر ورود و خروج افراد مختلف به محدوده مورد نظر وجود دارد استفاده نمود. همچنین می توان از آن در بخش هایی از قسمت های داخلی مانند اتاق هایی با محدودیت رفت و آمد افراد، تاسیسات داخلی و خارجی نیز استفاده نمود.

تشخیص چهره (Face Detection) :امروزه اکثر سازمان ها و ارگان ها به دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره روی آورده اند. این دسته از دوربین های مداربسته در شناسایی و تشخیص چهره اشخاصی که وارد مجموعه ای می شوند بسیار کاربردی هستند. به دلیل وجود قابلیت های پردازش تصویری در دوربین های تحت شبکه این دوربین ها توانایی تشخیص چهره افراد را دارند و می توانند با استفاده از الگوریتم های تعریف شده خاص چهره افراد را در زوایای مختلف تشخیص دهند. عملکرد این الگوریتم ها بر اساس اجزای صورت همچون چشم ها، ابروها، بینی، خطوط صورت و … است. منظور از زوایای مختلف تشخیص چهره از روبرو یا نیمرخ است که این امر به نرم افزار دوربین مدار بسته بستگی دارد. ولی معمولا تا زاویه های 45 درجه از روبرو را تشخیص می دهند. بعد از عملیات تشخیص نوبت به ثبت و پردازش تصویر می رسد بدین ترتیب که از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در بایگانی دستگاه ضبط یا سرور ذخیره می شود و شما می توانید بدون آنکه نیاز به جستجو در فیلم ذخیره داشته باشید به تمام تصاویر به همراه سایر جزئیات اعم از تاریخ و ساعت ورود افراد دسترسی داشته باشید.

شمارش افراد (People Counting):این قابلیت به ما اجازه میدهد که تعداد افرادی که به یک مکان وارد یا خارج میشوند شمارش کنیم .معمولا در ورودی فروشگاه های بزرگ و ساختمان های پر تردد که نیاز به اطلاعات ورودی و خروجی افراد دارند استفاده میشود. عملکرد این نرم افزار بدین گونه است که برای مثال کاربر یک خط فرضی را در ابتدای درب ورودی مکان مورد نظر خود تعریف می کند، به طوری که در صورت تردد افراد از خط مورد نظر سیستم فعال شده و شروع به شمارش افراد بر اساس پارامتر های تعریف شده درون خود می کند. از دیگر ویژگی های این نرم افزار تحلیلی این است که جهت حرکت سوژه ها را از راست به چپ و یا از چپ به راست نیز می توان برای آن تعریف نمود تا تنها افرادی که وارد و یا خارج می گردند شمارش شوند. مزایای سیستم شمارش افراد (People Counting) با وجود امکان شمارش لحظه ای تعداد افراد تردد کننده، امکان مقایسه آماری تعداد مشتریان مراجعه کننده به فروشگاه در اوایل و اواخر هفته و یا مناسبت های خاص میسر می گردد. با استفاده از قابلیت شمارش افراد، ساعت های پیک حضور مشتریان در فروشگاه مشخص می گردد که تاثیر مستقیمی بر نحوه مدیریت سازمان دارد. امکان بهبود تکنیک های بازاریابی را فراهم می کند. امکان بهینه سازی نحوه توزیع نیروهای انسانی را میسر می سازد.

تشخیص پلاک خودرو :(plate recognition)

دوربین های با قابلیت پلاک خوانی، دوربین های مداربسته تخصصی هستند که دارای یک نرم افزار داخلی برای شناسایی و ضبط پلاک خودرو ها حتی در هنگام حرکت هستند. تجهیز سیستم های ترافیکی توسط دوربین های تشخیص پلاک امکان تجزیه و تحلیل و ضبط پلاک وسایل نقلیه را در هر شرایط چالش برانگیزی اعم از آب و هوای بد، سرعت بالا و مشکلات مربوط به تداخل نور چراغ ماشین ها میسر می سازد.طراحی سیستم های نظارتی بر پایه این نوع از دوربین های مداربسته هوشمند بسیار پیچیده تر و تخصصی تر از نصب دوربین های معمولی است. تفاوت این دوربین ها با دوربین های معمولی در این است که دوربین های پلاک خوان می توانند حرکت خودروها را از مسافت های دور حتی در سرعت های بالا و نور آزار دهنده چراغ خودرو ضبط کنند. تمامی اطلاعات خودرو ها با استفاده از اطلاعات زمانی یا اطلاعات پلاک قابل جستجو هستند.ویژگی های دوربین مداربسته پلاک خوان

  1. رزولوشن تصویر دوربیننخستین خصوصیت مهم در این دوربین ها روزولوشن و یا کیفیت تصویر بالای آنهاست. همانطور که میدانید هر چه رزولوشن تصویر شما بالاتر باشد، امکان خوانش پلاک نیز برای برد بیشتری فراهم خواهد بود.2. مکانیزم WDRدیگر ویژگی مهم دوربین های پلاک خوان قابلیت WDR روی دوربین است. این مکانیزم تاثیر بسزایی در جلوگیری از تاثیرات منفی نور در دوربین دارد. از آنجایی که معمولا دوربین های پلاک خوان در معرض نور شدید خودروها هستند استفاده از دوربین با چنین قابلیتی بسیار مهم است.3. دید در شب IRامکان دید در شب نیز از خصوصیات مهم این نوع از دوربین هاست که باید به آن توجه کرد. برد دید در شب دوربین باید به اندازه ای باشد که در حد برد پلاک خوانی دوربین باشد. کاربرد های دوربین پلاک خوانبوسیله دوربین های مداربسته پلاک خوان میتوان پارکینگ های عمومی را به نحوی مدیریت نمود که  پرداخت وجه، و یا ورود و خروج خودرو ها تسهیل و یا حتی به صورت خودکار انجام شود.مورد استفاده در مدیریت ترافیک فرودگاهها، برای اطمینان از اینکه تنها وسایل نقلیه مجاز می توانند به خطوط تاکسی و یا خطوط حمل و نقل عمومی راه یابند.کنترل دسترسی، در مکان هایی که درب های ورودی تنها برای وسایل نقلیه مجاز باز شده و پلاک همه خودروهای بازدید کننده به طور خودکار ثبت شوند.این دوربین ها می توانند عملکرد هشداری داشته و در هنگام ورود وسیله نقلیه غیر مجاز هشدارهای لازم را بدهند.

پویا رجایی آذرخوارانی۱۳۹۸/۲/۸

کارشناس فنی تجهیزات نظارتی و امنیتی با بیش از 10 سال سابقه درخشان در طراحی پروژه‌ها دارد. پویا بر اجرای پروژه‌های آوان‌یار نظارت می‌کند و تضمین کیفیت در اجرا بر عهده اوست.

طراحی، اجرا و خدمات ، شبکه، دوربین مدار بسته و دزدگیر اماکن در خانه، محل کار و سازمان شما در شیراز، استان فارس، ایران


۰۷۱-۹۱۰۰۲۲۰۳
۰۹۹۰-۳۳۳۷۵۰۵
info@avanyar.ir

تمامی حقوق مادی و معنوی به آوان‌یار تعلق دارد.